Teori
Warna dan Khat
Teori
Brewster pertama kali dikemukakan pada tahun 1831. Teori ini menyederhanakan
warna-warna yang ada di alam menjadi 4 kelompok warna, yaitu warna primer,
sekunder, tersier, dan warna netral.
Kelompok warna ini sering disusun dalam lingkaran warna brewster. Lingkaran warna brewster mampu menjelaskan teori kontras warna (komplementer), split komplementer, triad, dan tetrad.
Pembagian warna
Kelompok warna ini sering disusun dalam lingkaran warna brewster. Lingkaran warna brewster mampu menjelaskan teori kontras warna (komplementer), split komplementer, triad, dan tetrad.
Pembagian warna
Warna
primer
Merupakan
warna dasar yang tidak merupakan campuran dari warna-warna lain. Warna yang
termasuk dalam golongan warna primer adalah merah, biru, dan kuning.
Warna primer menurut teori warna pigmen dari Brewster adalah warna-warna dasar. Warna-warna lain dibentuk dari kombinasi warna-warna primer.
Pada awalnya, manusia mengira bahwa warna primer tersusun atas warna Merah, Kuning, dan Hijau. Namun dalam penelitian lebih lanjut, dikatakan tiga warna primer adalah:
1. Merah (seperti darah)
2. Biru (seperti langit atau laut)
3. Kuning (seperti kuning telur)
Ini kemudian dikenal sebagai warna pigmen primer yang dipakai dalam dunia seni rupa. Campuran dua warna primer menghasilkan warna sekunder. Campuran warna sekunder dengan warna primer menghasilkan warna tertier. Akan tetapi secara teknis, merah – kuning – biru, sebenarnya bukan warna pigmen primer. Tiga warna pigmen primer adalah magenta, kuning dan cyan. (Oleh karena itu apabila menyebut \”merah, kuning, biru\” sebagai warna pigmen primer, maka \”merah\” adalah cara yang kurang akurat untuk menyebutkan \”magenta\” sedangkan \”biru\” adalah cara yang kurang akurat untuk menyebutkan \”cyan\”). Biru dan hijau adalah warna sekunder dalam pigmen, tetapi merupakan warna primer dalam cahaya, bersama dengan merah.
Landasan biologis
Pada dasarnya warna primer adalah bukan milik cahaya, tapi lebih merupakan konsep biologis, yang didasarkan pada respon fisiologis mata manusia terhadap cahaya. Secara fundamental, cahaya adalah spektrum berkesinambungan dari panjang gelombang, yang berarti bahwa terdapat jumlah warna yang tak terhingga. Akan tetapi, mata manusia normalnya hanya memiliki tiga jenis alat penerima/reseptor yang disebut dengan sel kerucut (yang berada di retina). Ini yang merespon panjang gelombang cahaya tertentu. Manusia serta spesies lain yang memiliki tiga macam reseptor warna disebut makhluk trichromat.
Spesies yang dikenal sebagai tetrachromat, dengan empat reseptor warna menggunakan empat warna primer. Manusia hanya dapat melihat sampai dengan 400 nanometer, warna violet, sedangkan makhluk tetrachromat dapat melihat warna ultraviolet sampai dengan 300 nanometer, warna primer keempat ini kemungkinan bertempat di panjang gelombang yang lebih rendah dan kemungkinan adalah warna magenta spektral murni lebih dari sekedar magenta yang kita lihat sebagai campuran dari merah dan biru.
Banyak dari jenis burung dan binatang marsupial merupakan makhluk tetrachromat.
Warna primer additif
Alat/media yang menggabungkan pancaran cahaya untuk menciptakan sensasi warna menggunakan sistem warna additif. Televisi adalah yang paling umum. Warna primer additif adalah merah, hijau dan biru. Campuran warna cahaya merah dan hijau, menghasilkan nuansa warna kuning atau orange. Campuran hijau dan biru menghasilkan nuansa cyan, sedangkan campuran merah dan biru menhasilkan nuansa ungu dan magenta. Campuran dengan proporsi seimbang dari warna additif primer menghasilkan nuansa warna kelabu; jika ketiga warna ini disaturasikan penuh, maka hasilnya adalah warna putih. Ruang warna/model warna yang dihasilkan disebut dengan RGB (red, green, blue).
Warna primer subtraktif
Media yang menggunakan pantulan cahaya untuk untuk menghasilkan warna memakai metode campuran warna subtraktif.
Tradisional
Merah, Kuning, Biru / RYB (red, yellow, blue) merupakan rangkaian sejarah dari warna primer subtraktif. Khususnya digunakan dalam seni rupa (seni lukis). Ruang warna RYB membentuk triad warna primer dalam sebuah lingkaran warna standar; juga warna sekunder: violet, orange/jingga dan hijau. Triad warna tersusun dari 3 warna yang ekuidistan (berjarak sama) dalam sebuah lingkaran warna.
Pemakaian warna merah, biru, kuning sebagai warna primer menghasilkan gamut (rentang warna) yang relatif sempit/kecil, di mana, beberapa warna tidak bisa dicapai dengan campuran tersebut. Karena alasan itu, percetakan warna modern menggunakan campuran warna magenta, kuning, cyan.
CMYK
Dalam industri percetakan, untuk menghasilkan warna bervariasi, diterapkan pemakaian warna primer subtraktif: magenta, kuning dan cyan dalam ukuran yang bermacam-macam.
Campuran warna subtraktif
Campuran kuning dan cyan menghasilkan nuansa warna hijau; campuran kuning dengan magenta menghasilkan nuansa warna merah, sedangkan campuran magenta dengan cyan menghasilkan nuansa biru. Dalam teori, campuran tiga pigmen ini dalam ukuran yang seimbang akan menghasilkan nuansa warna kelabu, dan akan menjadi hitam jika ketiganya disaturasikan secara penuh, tetapi dalam praktek hasilnya cenderung menjadi warna kotor kecoklatan. Oleh karena itu, seringkali dipakai warna keempat, yaitu hitam, sebagai tambahan dari cyan, magenta dan kuning. Ruang warna yang dihasilkan lantas disebut dengan CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black). Hitam disebut dengan \”K\” (key) dari istilah \”key plate\” dalam percetakan (plat cetak yang menciptakan detail artistik pada gambar, biasanya menggunakan warna tinta hitam).
Warna primer menurut teori warna pigmen dari Brewster adalah warna-warna dasar. Warna-warna lain dibentuk dari kombinasi warna-warna primer.
Pada awalnya, manusia mengira bahwa warna primer tersusun atas warna Merah, Kuning, dan Hijau. Namun dalam penelitian lebih lanjut, dikatakan tiga warna primer adalah:
1. Merah (seperti darah)
2. Biru (seperti langit atau laut)
3. Kuning (seperti kuning telur)
Ini kemudian dikenal sebagai warna pigmen primer yang dipakai dalam dunia seni rupa. Campuran dua warna primer menghasilkan warna sekunder. Campuran warna sekunder dengan warna primer menghasilkan warna tertier. Akan tetapi secara teknis, merah – kuning – biru, sebenarnya bukan warna pigmen primer. Tiga warna pigmen primer adalah magenta, kuning dan cyan. (Oleh karena itu apabila menyebut \”merah, kuning, biru\” sebagai warna pigmen primer, maka \”merah\” adalah cara yang kurang akurat untuk menyebutkan \”magenta\” sedangkan \”biru\” adalah cara yang kurang akurat untuk menyebutkan \”cyan\”). Biru dan hijau adalah warna sekunder dalam pigmen, tetapi merupakan warna primer dalam cahaya, bersama dengan merah.
Landasan biologis
Pada dasarnya warna primer adalah bukan milik cahaya, tapi lebih merupakan konsep biologis, yang didasarkan pada respon fisiologis mata manusia terhadap cahaya. Secara fundamental, cahaya adalah spektrum berkesinambungan dari panjang gelombang, yang berarti bahwa terdapat jumlah warna yang tak terhingga. Akan tetapi, mata manusia normalnya hanya memiliki tiga jenis alat penerima/reseptor yang disebut dengan sel kerucut (yang berada di retina). Ini yang merespon panjang gelombang cahaya tertentu. Manusia serta spesies lain yang memiliki tiga macam reseptor warna disebut makhluk trichromat.
Spesies yang dikenal sebagai tetrachromat, dengan empat reseptor warna menggunakan empat warna primer. Manusia hanya dapat melihat sampai dengan 400 nanometer, warna violet, sedangkan makhluk tetrachromat dapat melihat warna ultraviolet sampai dengan 300 nanometer, warna primer keempat ini kemungkinan bertempat di panjang gelombang yang lebih rendah dan kemungkinan adalah warna magenta spektral murni lebih dari sekedar magenta yang kita lihat sebagai campuran dari merah dan biru.
Banyak dari jenis burung dan binatang marsupial merupakan makhluk tetrachromat.
Warna primer additif
Alat/media yang menggabungkan pancaran cahaya untuk menciptakan sensasi warna menggunakan sistem warna additif. Televisi adalah yang paling umum. Warna primer additif adalah merah, hijau dan biru. Campuran warna cahaya merah dan hijau, menghasilkan nuansa warna kuning atau orange. Campuran hijau dan biru menghasilkan nuansa cyan, sedangkan campuran merah dan biru menhasilkan nuansa ungu dan magenta. Campuran dengan proporsi seimbang dari warna additif primer menghasilkan nuansa warna kelabu; jika ketiga warna ini disaturasikan penuh, maka hasilnya adalah warna putih. Ruang warna/model warna yang dihasilkan disebut dengan RGB (red, green, blue).
Warna primer subtraktif
Media yang menggunakan pantulan cahaya untuk untuk menghasilkan warna memakai metode campuran warna subtraktif.
Tradisional
Merah, Kuning, Biru / RYB (red, yellow, blue) merupakan rangkaian sejarah dari warna primer subtraktif. Khususnya digunakan dalam seni rupa (seni lukis). Ruang warna RYB membentuk triad warna primer dalam sebuah lingkaran warna standar; juga warna sekunder: violet, orange/jingga dan hijau. Triad warna tersusun dari 3 warna yang ekuidistan (berjarak sama) dalam sebuah lingkaran warna.
Pemakaian warna merah, biru, kuning sebagai warna primer menghasilkan gamut (rentang warna) yang relatif sempit/kecil, di mana, beberapa warna tidak bisa dicapai dengan campuran tersebut. Karena alasan itu, percetakan warna modern menggunakan campuran warna magenta, kuning, cyan.
CMYK
Dalam industri percetakan, untuk menghasilkan warna bervariasi, diterapkan pemakaian warna primer subtraktif: magenta, kuning dan cyan dalam ukuran yang bermacam-macam.
Campuran warna subtraktif
Campuran kuning dan cyan menghasilkan nuansa warna hijau; campuran kuning dengan magenta menghasilkan nuansa warna merah, sedangkan campuran magenta dengan cyan menghasilkan nuansa biru. Dalam teori, campuran tiga pigmen ini dalam ukuran yang seimbang akan menghasilkan nuansa warna kelabu, dan akan menjadi hitam jika ketiganya disaturasikan secara penuh, tetapi dalam praktek hasilnya cenderung menjadi warna kotor kecoklatan. Oleh karena itu, seringkali dipakai warna keempat, yaitu hitam, sebagai tambahan dari cyan, magenta dan kuning. Ruang warna yang dihasilkan lantas disebut dengan CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black). Hitam disebut dengan \”K\” (key) dari istilah \”key plate\” dalam percetakan (plat cetak yang menciptakan detail artistik pada gambar, biasanya menggunakan warna tinta hitam).
Warna
sekunder
Merupakan
hasil pencampuran warna-warna primer dengan proporsi 1:1. Misalnya warna jingga
merupakan hasil campuran warna merah dengan kuning, hijau adalah campuran biru
dan kuning, dan ungu adalah campuran merah dan biru.
Warna
tersier
Merupakan campuran salah satu warna primer dengan salah satu warna sekunder. Misalnya warna jingga kekuningan didapat dari pencampuran warna kuning dan jingga.
Warna netral
Warna netral merupakan hasil campuran ketiga warna dasar dalam proporsi 1:1:1. Warna ini sering muncul sebagai penyeimbang warna-warna kontras di alam. Biasanya hasil campuran yang tepat akan menuju hitam.
Warna panas dan dingin
Lingkaran warna primer hingga tersier bisa dikelompokkan menjadi dua kelompok besar, yaitu kelompok warna panas dan warna dingin. Warna panas dimulai dari kuning kehijauan hingga merah. Sementara warna dingin dimulai dari ungu kemerahan hingga hijau.
Warna panas akan menghasilkan sensasi panas dan dekat. Sementara warna dingin sebaliknya. Suatu karya seni disebut memiliki komposisi warna harmonis jika warna-warna yang terdapat di dalamnya menghasilkan efek hangat-sedang.
Hubungan antar warna
Kontras
komplementer
Adalah dua warna yang saling berseberangan (memiliki sudut 180°) di lingkaran warna. Dua warna dengan posisi kontras komplementer menghasilkan hubungan kontras paling kuat. Misalnya jingga dengan biru.
Kontras split komplemen
Adalah dua warna yang saling agak berseberangan (memiliki sudut mendekati 180°). Misalnya Jingga memiliki hubungan split komplemen dengan hijau kebiruan.
Kontras triad komplementer
Adalah tiga warna di lingkaran warna yang membentuk segitiga sama kaki dengan sudut 60°.
Kontras tetrad komplementer
Disebut juga dengan double komplementer. Adalah empat warna yang membentuk bangun segi empat (dengan sudut 90°).
Adalah dua warna yang saling berseberangan (memiliki sudut 180°) di lingkaran warna. Dua warna dengan posisi kontras komplementer menghasilkan hubungan kontras paling kuat. Misalnya jingga dengan biru.
Kontras split komplemen
Adalah dua warna yang saling agak berseberangan (memiliki sudut mendekati 180°). Misalnya Jingga memiliki hubungan split komplemen dengan hijau kebiruan.
Kontras triad komplementer
Adalah tiga warna di lingkaran warna yang membentuk segitiga sama kaki dengan sudut 60°.
Kontras tetrad komplementer
Disebut juga dengan double komplementer. Adalah empat warna yang membentuk bangun segi empat (dengan sudut 90°).
“Seni kaligrafi Islam atau
lebih sinonim dengan nama seni khat; merupakan khazanah tertua di dunia yang
masih dimiliki oleh umat Islam dan dikagumi di seluruh pelusuk dunia. Selain
penyampai mesej dakwah, khat juga merupakan jalan untuk merehat dan menajamkan
minda, di samping sebagai jalan untuk mendapat rezeki.
Sungguhpun begitu, terdapat
banyak lagi faedah sehingga pernah dinyatakan oleh seniman arab bahawa khat
sebagai sebuah abstraksi, ilmi, falsafi dan seni.
Memandangkan tulisan-tulisan
sebelum kemunculan khat Arab kebanyakannya dalam bentuk segi dan berpetak,
sudah tentu khat Arab yang pertama terwaris adalah dari jenis keturunan yang
serupa. Oleh itu, khat Arab dalam bentuk pertamanya adalah dari jenis Khat
Kuufi Klasik dan Khat
Hijaazi.
Sebelum kedatangan Islam, dunia
penulisan Arab tidaklah serancak dengan zaman selepasnya kerana ia hanya
tertumpu pada keadaan-keadaan tertentu sahaja. Khat kaum Nibti yang diwarisi oleh
orang Arab hanya dipecah kepada dua bentuk sahaja iaitu Khat Kuufi dan Khat
Jazm (Khat Hijaazi).
Setelah datangnya Islam, tabiat
Islam itu sendiri yang sememangnya mengajak manusia kepada cintakan ilmu
pengetahuan ditambah pula aktiviti pencatatan Wahyu Ilahi pada masa hayat
Baginda S.A.W. telah menyemarakkan perkembangan khat Arab. Daripada khat Kuufi
dan Hijaazi, ia terpecah kepada beberapa bentuk, antaranya Kuufi Masyaq, Kuufi
Madani, Kuufi Basiit, khat Hijaazi Daarij dan khat Makki Madani. Pada zaman
itu, kesemua jenis khat yang ada mempunyai ciri-ciri antaranya tidak bertitik,
tidak berbaris dan penyusunan yang tidak teratur.
Pada zaman Khulafa al-Rasyidin,
khat Arab telah diperkembangkan kepada pelbagai bentuk dalam rumpun Kuufi
seperti Kuufi Klasik, Shaami, Basri, Al-Asfaraaani, Al-Mash\’ab, Al-Samni,
Al-Qairamuuz dan lain-lain. Khat pada zaman ini lebih teratur walaupun tanpa
bertitik dan berbaris.
Apabila Saidina Uthman R.A.
mengisytiharkan pembukuan al-Quran, baginda memperkemas tanda dan perundangan
dalam al-Quran yang dikenali sebagai Musyaf Uthmani. Dalam seni musyaf
al-Quran, tulisan khat penting kerana merakamkan segala ayat Tuhan. Kegagalan
menyalin al-Quran dengan khat yang baik, jelas, dan tepat bermakna tidak
kesampaianlah maksud al-Quran dalam erti kata yang luas.
Bentuk tulisan khat ketika itu
adalah khat Kuufi Klasik yang tidak bersambung dan mungkin sukar dibaca pada
hari ini. Mengikut sejarah, penulisan khat ini dihasilkan di Kufah, Iraq pada
kurun ketujuh, hasil ilham mimpi seorang sufi. Ia dinamakan Kuufi, iaitu
tulisan yang tidak bercantum dan dinamakan sedemikian sebagai tanda penghargaan
kepada bandar Kufah.
Gaya khat Kuufi digunakan selama lebih kurang
tiga abad. Ketika ini, yang menguasai seni dalam al-Quran adalah kekuatan
khatnya dan tidak pada hiasan yang terdapat pada jidar kepala sesuatu lembaran
berhias. Lebih kurang pada kurun ke-4 Hijrah, khat Kuufi beransur-ansur
digantikan oleh khat Naskh hingga kini. Khat Naskh melahirkan pelbagai gaya
tulisan dengan diberi nama yang berlainan. Hal ini tidak pula bermakna bentuk
seni khat lain tidak digunakan untuk menyalin ayat al-Quran. Antara bentuk khat
termasuklah khat Nasta\’iq di Parsi dan khat Sini di China. Seni khat yang lain
seperti Thuluth, Muhaqqa, dan Rayhani digunakan pada tajuk surah sahaja. Kini,
khat Naskh diterima sebagai bentuk tulisan baku dalam menyalin al-Quran.
Seseorang yang arif tentang khat akan berasa kagum kerana pelbagai gaya khat
dapat digunakan dalam hanya satu musyaf.
Zaman kerajaan Umawiyah telah
menyaksikan pembangunan ketara seni khat Arab, antaranya kemunculan dua bentuk
khat yang baru selepas Kuufi iaitu Khat Thuluth
dan Khat Nasakh. Selain Khat Thuluth, terdapat khat-khat yang lain yang
seakan-akan mirip dengan Khat Thuluth seperti Khat Toomar, Tauqi\’, Muhaqqiq,
Thuluthain, Jalil, Musalsal dan sebagainya. Khat Nasakh pula muncul dari
cabangan Khat Daarij semasa zaman permulaan Islam.
Pada abad ini, seni khat
menyaksikan banyak perubahan antaranya ialah peletakan sistem titik dan baris
di samping kemunculan ramai pakar-pakar penulis khat, antaranya Imam Hasan
al-Basri, Malik bin Dinar dan Ibnu Hasan al-Maliih. Tulisan khat terus
berkembang pada zaman Kerajaan Abbasiyah, Fatimiyah dan Uthmaniyah. Sebagaimana
ketiga-tiga zaman ini terkenal sebagai zaman kegemilangan peningkatan taraf
ilmu, begitu juga berlaku kepada dunia Khat Arab.
Dikatakan lebih daripada 50
cabangan Khat yang terhasil pada zaman ini yang dikembangkan melalui
bentuk-bentuk yang lama. Antara bentuk baru yang muncul ialah Khaat Ta\’liq dan
Nasta\’liq, Nasakh Badi\’, Khat Hazqaaj, pelbagai cabangan Kuufi dan
sebagainya. Pada kurun ke-10, seni khat tersebar ke Parsi dengan
gabungan-gabungan huruf yang lebih berseni. Tulisan ini terdiri daripada beberapa
jenis, iaitu khat Kuufi, Khat Nasakh, Khat Diwani, Khat Thuluth dan Khat Riqa.
Pada kurun ke-16 dan 17, seni
khat pernah menjadi medium komunikasi terpenting dalam menyampaikan mesej
diplomatik. Ia diperkenalkan oleh Housam Roumi semasa era Suleyman 1 di wilayah
Turki. Kesenian tulisan khat jenis ini terserlah melalui tanda dan tulisan yang
menarik. Seni khat yang dikenali dengan
nama Diwani
ini berkembang seiring dengan variasinya iaitu Diwani al-Jali yang berbingkai.
Mashaf-mashaf Uthmani pada
waktu itu muncul dengan pelbagai rupa bentuk khat sementara penulis-penulis
khat tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Di antara ketiga-tiga zaman ini,
zaman kerajaan Turki Uthmaniyyah adalah zaman yang paling ketara dalam
peningkatan seni khat di mana ia telah dieksploitkan sebagai bidang kesenian
dan kecantikkan selain daripada penyampai maklumat.
Antara tokoh-tokoh khat zaman
moden terkenal ialah Sheikh Abd. Aziz Al-Rifaaei (seorang ulama Islam yang
faqih dari Turki), Hamid Aamidi (Turki), Mustafa
Izzat (Turki), Said Ibrahim
(Mesir), Mahmud Shahaat (Mesir), Hashim Muliammad (Baghdad) dan lain-lain.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar